З досвілу роботи вчителя Мельник В.Д.
ВІД ЧИСТОТИ ДУШІ –ДО ЧИСТОЇ ПЛАНЕТИ
Жити щасливо і жити в злагоді
з природою – одне й те саме.
Л. Сенека, римський мислитель
Формування екологічної культури та свідомості школярів є однією з найактуальніших проблем сучасності. Особливою мірою це стосується нас, учителів, адже це ми (і прекрасно, якщо разом з батьками) вчимо дітей з раннього віку любити природу, робити посильний внесок у її збереження, бути її творцями, а не руйнівниками чи споглядачами. Життя стверджує, що люди, які навчені з дитинства розуміти природу та цінувати її, вміють потім бачити і створювати красу в будь-якій своїй діяльності, у різних життєвих ситуаціях, у стосунках з близькими, у взаєминах з усім оточуючим. Тому треба зробити все необхідне, щоб природа стала для дітей відкритою книгою, яку б вони читали з радістю та вміли б користуватися нею розумно. У нашій школі тенденції екологічної освіти та виховання націлені на дотримання та реалізацію правил життя, які повинні стати типовими моделями поведінки кожного нашого учня. Такий погляд є важливою сходинкою на шляху до забезпечення сталого розвитку суспільства. Педагогічний та учнівський колективи школи працюють над реалізацією основних положень виховної системи природничо–екологічного напрямку під девізом «Від чистоти душі – до чистої планети».
Ми глибоко переконані, що причини екологічних негараздів полягають у зневазі до законів природи, у людській байдужості, тож очищати нашу планету варто починати саме із очищення внутрішнього стану людей – наших душ, думок, свідомості, мислення.
У 2013–2014 навчальному році наша школа долучилася до українсько – шведського проекту «Освіта для стійкого розвитку». Так, до навчального плану було включено курс за вибором «Моя щаслива планета. Уроки для стійкого розвитку» (3, 4 та 8-9 класах), який викладається мною після навчання на семінарі «Методика викладання курсу за вибором «Уроки для стійкого розвитку». Великим помічником в роботі з дітьми є навчальний посібник «Моя щаслива планета» (автори О. І. Пометун, О. В. Онопрієнко, А. Д. Цимбалару), який, до речі, учні отримали вчасно і безкоштовно. Вчитися сталості учням допомагають казковий Домовичок (оберіг дому), герой – Космічний рятівник Екос та діти – їхні ровесники – Галинка і Тарасик. Матеріал посібника доступний, цікавий, актуальний і конче необхідний для життя.
На уроках та у позаурочний час діти опрацьовують інформацію, ведуть дослідження – аудити, проводять самооцінювання, шукають додаткову інформацію в різних джерелах, обговорюють шляхи вирішення проблем, залучаються самі до практичних дій та залучають членів своєї родини, готують власні проекти. Головне – в учнів виникає бажання діяти! Так при вивченні теми «Вода» виникла ідея провести свято Води під назвою «Вода – основа життя». Учні 3-4-х класів продемонстрували не лише іншим учням школи, а й батькам, яке важливе значення води у нашому житті і як її слід берегти та економити.
Після вивчення теми «Енергія» було проведено для учнів та батьків тематичну шкільну лінійку, на якій демонструвалися дитячі колажі «Електроенергія вдома», розповілося про шляхи збереження електроенергії, було повідомлено про міжнародну акцію «Година Землі». Крім того у закладі встановлено ящик для збору використаних батарейок та електролампочок.
На нашу думку, уроки для сталого розвитку є не стільки «знаннєвими», скільки орієнтованими на формування у дітей моделей поведінки та дій, що відповідають потребам сталого розвитку нашого суспільства. При цьому ми, вчителі, маємо домогтися, щоб учні застосовували такі поведінкові моделі спочатку за наданим зразком, а потім – на рівні звички. Саме тому на уроках більше уваги приділяється обговоренню способу життя, поведінки в повсякденному житті й усвідомленню впливу цієї поведінки на долю людства і нашої планети.
При вивченні теми «Сміття» учні 3-го класу взяли участь у конкурсі «Діти за чисту енергію», виготовивши з пластикових пляшок чудові вази, підставки для квітів та шкільного приладдя.
Після екскурсії вулицями села, була створена виставка малюнків «Шукаємо шлях до чистої вулиці». Учні 4-го класу, вивчаючи тему «Стосунки», виготовили Книгу порад «Як будувати гарні стосунки», а Петров Владислав з мамою створили чудові вітальні листівки, які потім дарували дітям, адже подарунки – це завжди приємно!
При вивченні теми «Рослини» ми всі разом підготували проект «Дослідження вирощування багаторічних цибулинних рослин – нарцисів».
Учні взимку посадили нарциси на вигонку, для стратифікації й, як результат, на свято 8-го Березня мамам і дівчаткам – однокласницям вручили прекрасні подарунки – живі весняні квіти.
Ви тільки уявіть таку картину: за вікном сніг і мороз, а на столі у Вас ароматні нарциси… Так було в нашій школі. І це диво було створене дитячими руками! Ми спробували, і в нас вийшло.
Важливо навчити дітей навичок економного, а значить розумного споживання та свідомого ставлення до ресурсів, утім, не шляхом погіршення якості життя. Учні вже знають, що ми не погіршуємо свого життя, коли вимикаємо світло в кабінеті, якщо на перерві йдемо в їдальню чи на подвір’я гратися; коли обгортки з-під цукерок кладемо в кишеню, а не викидаємо на вулиці; коли приносимо в клас для обміну домашні іграшки, книжки чи журнали; коли саджаємо рослини у використані пластикові стаканчики; коли закриваємо воду в крані, щоб вона не витікала даремно… – для них це вже звичка.
Щоб привчити учнів самостійно мислити, викликати в них віру у власні сили й розум, а також виховати впевненість у своїх можливостях, необхідно стимулювати їхню діяльність, допомогти подолати певні труднощі, а не подавати все в готовому вигляді. Цьому й сприяє курс «Моя щаслива планета».
Особливістю уроків з курсу є те, що учні працюють з радістю, з бажанням, отримуючи задоволення від роботи. Діти вільно спілкуються між собою, дотримуючись ними ж установлених правил, натхненно працюють, навіть знаючи, що не отримають за це оцінку від учителя в балах, а лише похвалу, подяку, пораду, зауваження чи захоплення, адже за Програмою курсу діяльність учнів в балах не оцінюється.
Таким чином, уроки для сталого розвитку сприяють підвищенню рівня розвитку дітей та розширення їхнього кругозору; вчать думати, спостерігати, аналізувати, розвивають мислення, зв’язне мовлення, комунікабельність, творчість; дають можливість набути додаткових знань, виявити питання, що не висвітлюються у шкільному курсі; сприяють формуванню власного ставлення; вчать толерантно ставитися до думок інших.
Наше завдання як вчителів виховувати свідомих і відповідальних членів суспільства, формуючи в учнів розуміння взаємозв’язку і взаємозалежності людини і природи, усвідомлення необхідності збереження глобальної рівноваги та причетності кожного до проблем навколишнього середовища, адже кожна дитина має право на здорове і повноцінне життя в гармонії з природою.
Пам’ятаймо слова Антуана де Сент-Екзюпері, який промовив вустами Маленького Принца: «Є таке правило: прибрався сам уранці – ретельно прибери і свою планету».
« Жовтень 2024 » | ||||||
Пн | Вт | Ср | Чт | Пт | Сб | Нд |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |
Дозвілля [27] | Спортивні новини [16] | Шкільні новини [100] | Новини [27] |